Harlinger Visserijdagen 2022
Twee jaar achtereen geen Visserijdagen in Harlingen. Corona gooide roet in het eten. Niet ontmoedigt door die teleurstellingen zet het bestuur van de Visserijdagen Harlingen alles op alles om het dit jaar wel door te laten gaan. “Het is een feest van, voor en door Harlingers”, zegt voorzitter Jules Dutrieux van de organiserende stichting. “Maar zonder steun van vrijwilligers en sponsors gaat het niet.” Rijst de vraag: waarom steun je als geldschieter zo’n evenement? Die vraag leggen we voor aan Vermilion, al sinds 2004 sponsor van de Visserdagen Harlingen.
Vermilion Energy Netherlands bv is een speler op de Nederlandse energiemarkt met het hoofdkantoor in Harlingen. Vrijwel vanaf de oprichting in 2004 maakt het bedrijf ieder jaar met een donatie het grote evenement mede mogelijk. Waarom sponsoren, wat levert het je op als bedrijf? Het antwoord op die vraag is even simpel als doeltreffend: “Onze onderneming vindt het belangrijk om ook een bijdrage aan onze buren te leveren. Harlingen is onze basis en de festiviteiten rond de Harlinger Visserijdagen vinden zogezegd in onze achtertuin plaats”, stelt Hidde Baars van Vermilion. Samen met Sybrich Wiersma is hij verantwoordelijk voor onder andere de externe relaties bij het van oorsprong Canadese bedrijf.
Maatschappelijk betrokken
Een belangrijk element dat vanuit Canada naar Harlingen is overgekomen is het begrip maatschappelijke betrokkenheid. “Community Investment” is eigenlijk het begrip, vertelt Sybrich. Het betekent zoveel als niet alleen hier op locatie werkzaam zijn, maar ook investeren in de samenleving waar je als bedrijf deel van uitmaakt. “Al vanaf het begin dat Vermilion hier is gevestigd is het voor ons al heel vanzelfsprekend om samen met je omgeving, met je regio projecten te ondersteunen. We doen dat niet alleen in Harlingen, maar ook in andere omgevingen waar we actief zijn.” Zo ondersteunt het bedrijf ecologische landschappelijke projecten, en worden er ook investeringen gedaan met gezondheid als oogmerk. Zo worden op diverse plaatsen mede dankzij Vermilion AED’s (hart defibrilators) opgehangen waar de dekking niet afdoende is.
Het is niet ongebruikelijk dat in geval van sponsoring het credo voor wat hoort wat geldt. “Voor ons niet”, benadrukt Hidde. “Wij hoeven er helemaal niets voor terug. Ook geen naamsbekendheid, want dat hebben we helemaal niet nodig. We vinden het mooi dat we kunnen bijdragen aan een feest voor de hele stad. Waar iedereen wel iets van z’n gading kan vinden. Het is een mooie manier om mensen in de stad ook bij elkaar te brengen. Dat op zich is al een reden om die bijdrage ook in de komende jaren blijvend te kunnen doen. En zeg nou zelf, wat is er nou leuker om tijdens die visserijdagen zelf ook even een biertje te pakken of een visje te eten”.
Gemakkelijk praten
Is het niet wat al te gemakkelijk praten om als groot bedrijf sponsoring te promoten? Hidde: “Nee, zeer beslist niet. Vermilion is geen groot bedrijf. Natuurlijk kun je zeggen, we doen er niet aan mee. Dat is lekker makkelijk, houden we het geld gewoon in eigen zak. Maar dat levert niets op. We zien wel dat het mede mogelijk maken van de Harlinger Visserijdagen in de achterliggende jaren ook iets voor de stad en voor zijn mensen wel iets heeft opgeleverd. Samen een feest en dat voor en met elkaar van de grond krijgen. Daar doen we het voor. “